28 september 2007

R.I.P Christina Månsdotter

Varje dag när vi cyklar förbi domkyrkan står flertalet turister (ofta japanska) och fotograferar den. Vi har aldrig riktit förstått vad som är så speciellt med den. Det är ju i princip bara en jättestor grå sten med en dörr. Vi bestämde oss hur som helst för att se kyrkan från insidan. Den var lika grå på insidan som på utsidan, men ändå ganska vacker. Jag vill dock ge ett minus för den döda människan i den svarta kistan. Christina Månsdotter eller vad hon nu hette. Som tur var kände jag ingen liklukt fastän hon har varit död i 400 år. Det är bra. Lina påstår att det inte finns någon kropp i kistan. Det tror jag inte på alls. Vad skulle det vara för mening med att ha en tom kista i kyrkan? Det är ungefär lika meningslöst som att ha en tom ketchupflaska i kyskåpet. Det skulle Lina och jag aldrig ha. Ännu mindre två tomma ketchupflaskor. Nej nej, det skulle aldrig falla oss in.


En japansk turist vid kyrkoporten.


Josefine

1 kommentar:

Anonym sa...

jag e säker på att ni har åtminstone två tomma ketchupflaskor i kylskåpet.